ירידה במחירי הדיור – הייתכן ?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה בשבוע שעבר על ירידה של 1.2% במחירי הדיור. מדובר על ירידה ראשונה מזה עשור.

מנגד גורמים שונים בשוק הנדל"ן בישראל מורידים את סף ההתלהבות וטוענים שעדיין מוקדם מידי לקבוע כי מדובר בצינון של שוק הנדל"ן.

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחו לקראת סוף השבוע שעבר כי מחירי הדיור בישראל הראו ירידה של 1.2% בחודשיים האחרונים. הם מקווים מאוד שזוהי רק ההתחלה ושזה מסמן על תקופה חדשה שתגיע בקרוב.

 

מדובר בנתון שאין להקל בו ראש, זו הפעם הראשונה מזה עשור שמדווחים על ירידת מחירים. אך מנגד גורמים שונים בשוק הנדל"ן טוענים כי מוקדם מידי לחגוג ולקבוע כי מדובר במגמה. הם מצננים את ההתלהבות, ולטענתם הנתונים שמפרסמים בלמ"ס בחודשים האחרונים אינם משקפים את המציאות, ושהשטח מדווח על נתונים אחרים לגמרי.

 

אמנם הנתונים בשוק מדווים על שינויים מעטים, עסקאות הולכות ומתמעטות, משקיעים רוכשים פחות דירות ואף מנסים למכור, אך עדיין מדובר על שינויים קטנים מאוד, לכן אותם גורמים אומרים שרצוי להמתין לנתונים של החודשים הבאים ולהבין האם אכן מדובר במגמה או בירידת פנטום שתתנדף עם עדכון המספרים.            

 

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן ונשיא התאחדות בוני הארץ (הקבלנים): "הנתונים שמפרסמים בלמ"ס אינם משקפים את המציאות. אפשר לראות  את זה במדד תשומות הבנייה ובמחירי הדירות שהם פרסמו, הנתונים אצלם שונים ממה שהראה השמאי הממשלתי, ואז הראו לו את הדרך החוצה מכיוון שהוא שיקף את המציאות האמתית לפיה מחירי הדיור ממשיכים לעלות".

פייגלין מסביר את הירידה שהוצגה בכך שהנתונים של הלמ"ס כוללים את דירות מחיר למשתכן, שמחירן נמוך ב – 20%-30% ממחיר השוק וזה מעוות את הנתונים האמתיים.

 

יזמים נוספים מצטרפים אף הם לטענותיו של פייגלין. "הנתונים שפורסמו תמוהים בעיני" אומרת רחל מלכה, מנכ"ל ובעלת חברת מעוז דניאל. "בשטח הדברים נראים אחרת, לא מרגישים את ירידת המחירים וזה גם לא הגיוני שיש ירידה. אין מספיק היצע מול הביקוש, אין כמעט קרקעות לבנייה, ואין התחלות בנייה מסיביות". עוד לדבריה, "תוכנית מחיר למשתכן היא תוכנית כושלת וכמו כן עדיין לא הוקמה רשות להתחדשות עירונית כך שזה לא הגיוני שיהיו ירידות". לטענתה הדיווח של הלמ"ס לא מתיישב עם הדברים שקורים באמת והיא מציעה להם לבחון מחדש את הנתונים שפורסמו.

 

לשכת השמאים מגיבה אף היא לדוח שהוצג על ידי הלמ"ס ומציגה נתונים אחרים וסותרים, לפיהם מחירי הדירות המשיכו לעלות ברבעון האחרון של 2016 ב – 1.7% בהשוואה לרבעון שלפניו. והשנה כולה הסתיימה עם עליה ממוצעת של 8.3%. לטענתם: כאשר מפרסמים בלמ"ס נתונים שמראים לכאורה על ירידה במחירי הדיור בדצמבר זו פשוט הטעייה של הציבור".

 

לפי דוח השמאים שפורסם הנתונים מצביעים על ירידה במספר העסקאות בשוק בשיעור חד של כ – 40% אבל המחירים לא ירדו ואף עלו. הערים אשקלון וחולון בלטו עם עלייה של כ – 4% ברבעון האחרון של 2016, ולצדן הערים כפר סבא ונתניה עם עליה של 3%. בהרצליה ובאילת המחירים נותרו כפי שהיו ללא עלייה ובשאר הערים שנבדקו נרשמה עליית מחירים מתונה.

 

 דוח לשכת השמאים מציג נתונים אחרים, לפיהם יש עליית מחירים.

 

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין התייחס לפרסום הלמ"ס ואמר: "כשמפרסמים לכאורה נתונים שמראים על ירידה במחירי הדיור בחודש דצמבר, ולא מציינים כי נכללים בנתונים אלו גם דירות של מחיר למשתכן, זו הטעייה של הציבור". לטענתו: "הלמ"ס מאבדת את אמינותה עם פרסומים לא מדויקים וזה הופך את דוח מחירי הדיור של לשכת השמאים לחשוב עוד יותר".

 

גם שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט הגיב לפרסום הנתונים: "אני חושב שאין צורך להתפעל כאשר התוצאה טובה, וגם לא להיכנס לדיכאון כשהתוצאה פחות טובה, זו הגישה שלי. אנחנו צריכים להמשיך לעבוד ולבנות דירות".

עוד הוא הוסיף כי: "קצב עליית המחירים בשוק הנדל"ן הולך ויורד, נראה כי הגענו לשלב הבלימה. שנת  2016 הייתה שנה של התארגנות. שנת 2017 תהיה שנה של היתרים, מתן תוקף לתוכניות וזכיות בהגרלות. בשנת 2018 אנחנו צופים בנייה מאסיבית ובשנת 2019 אנחנו מקווים להיות בתפוקה מלאה. כשנגיע לשם כבר תהיה לזה השפעה על מחירי הדיור בצורה משמעותית".